SAHABAT

Tuesday, June 28, 2011

PEMAAF???

ah, lame rasenye x update diary burokk ai ni.. -_-

assalammualaikum sume..... ape kabar?? cahaya doakan sumenye sihat & sentiase dibawah lindungan rahmat-NYA.. insya'Allah, amin....

sesungguhnya,,

"Bukan kerana hari ini INDAH, kita BAHAGIA...
                               tapi,,
kerana kita BAHAGIA, hari ini menjadi INDAH..."


sebenarnya cahaya just nak 'share' tajuk 'hot' yang dibincangkan diradio RIA(singapore) semalam.. tajuknya "kenapa kita dengan mudah memaafkan insan tersayang walaupun die melakukan kesilapan yang sama berulang-kali???"

DJ radio ade 'share' satu e-mail yang dihantarkan oleh seorang pendengar.. e-mail penuhnya cahaya xingat la pulokks kn, antara isinya cmni....

~ saya dalam proses perceraian, sebelum ni dah banyak kesalahan yang dilakukan suami..terlalu banyak..tapi saya masih memaafkan die dengan harapan die akan berubah, demi saya dan anak2.. tapi ternyata saya silap, die masih sama & akhirnya saya 'penat'..

DJ radio pun menelefon pendengar yang mengirimkan e-mail tersebut..
    > DJ- ape kesalahan yang suami puan lakukan??
           > pendengar- die berhubungan dengan wanita lain.. bukan sekali dua, tapi sudah banyak kali.. setiap kali die akan meminta maaf, tapi die akan tetap mengulangi kesalahan yang sama.. sehingga yang terakhir, saya sendiri terserempak die bersama wanita lain..
     > DJ- sebelum ni bagaimana puan masih boleh memaafkan  & terima die??
           > pendengar- saya sayangkan die, saya percaya die akan berubah.. saya berharap die akan berubah demi anak2, tapi tak.. sekarang saya da 'penat'... n last saya cakap dengan diri sendiri, "enough is enough".. cukuplah setakat ni saja..


lepas tu ada jugak pendengar yang call or kirimkan pesanan melalui FB radio tersebut.. antara kiriman yang cahaya ingat, berbunyi....

~ saya jugak mengalami hal yang sama, suami saya kaki judi.. habis wang simpanan saya suami saya guna untuk berjudi.. puluh or ratus ribu juga anggarannya... walaupun begitu, saya masih memaafkan die & terus menyayangi die.. kami belum ada anak, tapi saya belum bersedia untuk hidup tanpa die..


ini antara yang cahaya ingatlah, kalau ada yang salah cahaya mintak maaf, daya ingatan cahaya ni bukanlah kuat sangat.. n lau ade yang tersama dengan jalan cerita kisah hidup kalian, cahaya mintak maaf gak ye, tu sume x sengaja...


~ ade jugak yang kita baca di akhbar2, antaranya.. wanita masih memaafkan suami biarpun suami tu da dera die, pukul bantai bagai.. masih setia memaafkan suami..

~ade gak, wanita yang biar je anak kena dera sampai mati, xpun kena rogol bersiri ngan suami baru/bapa tiri.. alasannya, sayang.. takut kena tinggal.. haishh, sayangkan laki, anak jadi mangsa.. yang ni cahaya xfaham... ni bukan sayang, ni baru betul bodoh... pada cahaya, kalau sayang laki, kita je yang 'berkorban' dahla, jangan libatkan orang lain 'especially' anak2.. kesian diorang, xpasal2 terlibat sama, musnah mase depan diorang.. terseksa zahir batin.. silap hari bulan, timbul masalah lain pulakk..


secara peribadi, cahaya rasa memang sukar kita nak ramal soal pemaaf @ memaafkan ni.. sebenarnya, 'maaf' ni berkait rapat dengan hati.. biasenye bila kita dah terlalu sayangkan seseorang, 'automatically' kita akan jadi orang lain.. dari jahat, berubah jadi baik.. dari kasar, berubah jadi lembut.. dari pendendam, berubah jadi pemaaf... itulah yang dinamakan cinta.. cume yang 'sadisnye', bile kita 'tersalah' memberi cinta itu..

ya, ade yang berkata.. "ahh, die tu bodoh.. laki da wat camtu pun nak sayang lagi, nk 'stay' lagi ngan laki tu, cam da xde laki lain dalam dunia ni.." mudahkan orang lain berkata...

pada cahaya.. ye, memang ade ramai lelaki dalam dunia ni.. tapi bukannye senang2 kita jumpa A terus kita leh jatuh cinta n kapel ngan die.. esok2 putus, cari orang lain lagi.. haiii, kalaulah semudah tu.. xdelah orang yang jadi gila akibat merana putus cinta, xde orang mati bunuh diri sebab cinta.. lainlah, lau 'players'.. tu toksah citer la kannn.... cinta datang dan pergi...  #__#



mesti ade yang tertanya, nape cahaya cakap macam orang ade pengalaman?????


yup, cahaya ade diary hati jugakk... penah dengar x,,
"bersyukurlah sekiranya kamu pernah kecewa kerana cinta kerana sekurang-kurangnye kamu pernah bercinta.." dan, cahaya bersyukur.. 'atleast' cahaya ade 1 sejarah yang boleh buat cahaya jadi lebih kuat & tabah, mudah-mudahan... lagipun, bukankah "pengalaman hidup adalah guru terbaik!!"

jangan salah sangka, cahaya xdelah sampai mengalami situasi seteruk cam diatas.. haisshh, ai masih waras ok.. cume tulah, cahaya akan dengan mudah memaafkan Dear walau apepun yang Dear buat pada cahaya.. sentiase berharap yang Dear akan 'nampak' setiap ape yang cahaya buat&usahakan untuk Dear.. dan semoga 1hari nanti, Dear benar2 'terima' cahaya dalam hidup Dear.. amin...

1 perkara lagi, cahaya akan cube sehabis baik.. sebolehnya cahaya xkan cerita keburukan/kelemahan Dear pada orang.. cahaya bersyukur kenal ngan Dear & cahaya terima Dear ape adenye.. "kenapa kita mengharapkan lelaki sehebat Rasulullah, sedang diri x sesempurna Khadijah??" lagipun, cahaya pun ade kelemahan.. mungkin cahaya yang silap, so xperlulah nk hebah 1 dunia ape silap yang Dear buat kan...?? cukuplah, 2-3orang teman yang tau isi hati cahaya & ape yang cahaya alami.. cahaya xnak orang bersangka buruk tentang Dear.. Dear baik sebenarnye.... lagipun, "sejahat manepun seseorang tu, PASTI ade sedikit kebaikan yang die lakukan.." betul x???

cume doa yang cahaya sering panjatkan pada DIA,
"kalau benar Dear jodohku, KAU dekatkanlah hati kami, kuatkan hubungan kami, tetapkanlah hati Dear untuk aku seorang.. tapi, andaikata Dear bukan jodohku, KAU jauhkanlah kami.."

cahaya jugak pohon,
"kau lenyapkanlah Dear dari ingatanku serta aku pinta KAU berikanlah aku kekuatan & ketabahan untuk tempuhi ini semua.. sesungguhnya aku tahu,aku insan bertuah yang terpilih untuk menerima dugaan ini.."


akhir sekali, DJ radio tu pun ade cakap.. "orang boleh cakap ape sahaja sebab die x alami situasi tersebut, cube kalau die kat tempat 'wanita2 cam diatas', entah2 lagi teruk lagi???" hmmm,, ntahla kann....??



ramai yang cakap cahaya kuat & tabah.. jawab cahaya, "mungkin, tapi cahaya juga manusia biase yang punya rasa sakit & sedih.. cahaya hanya insan biase yang mengharap bahagia.." (~_~)

ade jugak yang cakap, cahaya terlalu penyabar.. balas cahaya, "entahla, susah nak cakap soal hati & sayang.. terlalu rumit.." (+_+)



nota kaki: sahabat... doakan cahaya 'kuat' ye... muge bahagia sentiase bersama kalian...amin... luv u olss... mmuahhhx.....  (^__^")

No comments:

Post a Comment